Ompahan ollu vaihtelevaa viimeset 2 viikkoa!!! Välillä oon ollu ihan intopiukeena pudottamassa heti tänään 100 kiloa ja välillä vetämässä kilotolkulla herkkuja naamaan. Tässäpä otteita minun kirjoitteluista Facebook-viestittelyssä siskojeni kanssa.

8.1.

Haasteena iltasyömättömyys kello 20 jälkeen.
"Minun nimeni on PikkuPossu. Olen ruokanisti. Ruoholisti. Ruokolisti. Rukolis? Jos rukoilis..
Ymmärrän, että ruoka on minulle ongelma. Myönnän, että ruoka on minulle ongelma. Mutta yritän elää sen ongelman kanssa ja ehkä vielä jonain päivänä voin sanoa, että OLIN rukolis, mutten enää! Olen nähnyt valoa tunnelin päässä! Tänään iltasyömättömyys ei enää tuottanut ongelmia, sillä en ollut syömättä!

Aprillia! Totta kai olin syömättä, melkein. Rakas sulhaseni teki dippivihanneksia ja tavasta olin valmis syömään pari porkkanan palasta, mutta dippiä ei enää edes tehny mieli. Kello oli n.10 illalla. 11 aikaan söin yhteensä puolikkaan porkkanan.
Ongelmia tuotti se, että tulin kaupasta vasta kello 19:30 eikä minulla jäänyt aikaa laittaa iltaruokaa. Siis päivällistä, kuten maanasukkaat sitä kutsuvat. Lämmin ruoka jäi tänäänkin syömättä, mutta muuten olen pysytellyt terveellisissä aterioissa (sekä hillomunkissa).

Kello on nyt 23:45 enkä usko kuolevani nälkään.
Nälättää kyllä hieman, mutta se menee ohi teellä ja nukkumalla.

Aamulla odottaa herkku:

2/4 lasia maustamatonta jogurttia
1/4 lasia karviais-boisenmarjakeittoa
1/4 lasia täysjyväohjahiutaleita

NAAAAM!!!!! Tosi täyttävä, TOSI MAUKAS ja terveellinen. Vaikka tuossa valmiskeitossa on sokeria, niin sokton jogurtti tasaa sitä aika hyvin. Sopan sijasta vois tietysti käyttää pakastemarjojakin...

Herkullisia unia! =) "

 

12.1. Haasteena liikuntasuoritus 1/2h joka päivä

"Koska mua vituttaa, niin en jaksanu ees lukea teijän juttuja! Oon ollu 4 päivää yh:na (enkä kykene siihen!) ja oriflamen tilauspäivä on tänään. Aamu alko päänsäryssä ja huomasin ensimmäisenä, että en sit eilen tehny sitä puoltatuntia! Että vituiks meni seki. Mä ehkä koitan loppuviikosta tsempata tai sitte en."

 

15.1. Edelleen liikuntahaaste

"Mä pääsin Turmion Kätilöiden Hadesin avulla kuitenkin johonkin "life is hard but so am i"-tilaan. Ja sitten Juha Vuorisen juoppohuumorin kautta kiinni "mulle ei vittuilla" -asenteeseen ja tulossa ollaan! Takaisin siis... Onneks nää mun masikset ei kestä kauaa ja niitä on ehkä neljä kertaa vuodessa. Oon niin hemmetin positiivinen olento. Ja nyt kun jaksoin lukea nuo teijänkin keskustelut tuolta, niin alan pikkuhiljaa olla intoa täynnä taas.

Sovitaanko, että mun ei tarvi raportoida kuluneen viikon epäonnistumisista sen enempää. Puntarissa voin käydä jos uskallan. Voin kertoa että rikkeitä löytyy niin paljon, että edhonalainen ei tulis kysymykseenkään vaan suoraan ihrakuninkaaksi läskien vankimielisairaalaan. Seuraava kerran ootte sit armottomampia! En mä rikki mee ja toista kertaa ei kyllä näin pahasti oo vara lipsua, jos meinaa että tässä elämäntapoja ollaan muuttamassa. Ehkä tekin saatte haasteen aikana yhet viikot anteeks, mutta sitä ei kerrota teille, ettei oo liian helppo lipsua."

 

Tuossa siis ailahteluja kuluneelta kahdelta viikolta! Vaihtelua on siis rittäny! Eka viikko oli oikeasti rauhottava. Se, että jätti iltaisin syömättä, teki paljon! Aamupala maistui ja uni oli paljon parempaa! Tosin uni ei kyllä tullut tyhjällä mahalla.... Tajusin, ettei tullut herkuteltuakaan eli ne turhat kalorit tulee syötyä siis iltaisin.

Viikon päätyttyä päätin, että iltasyömättömyys pysyy elinikäisenä kumppaninani, mutta toisin kävi.  Viikolla nimittäin Mikko Zetterbergia lainaten "ei paljoo kiinnostanu". Ei siis mikään. Mistään ei tullu mitään ja oli hirmu helppo heittää hanskat tiskiin! Tosin puntarin mukaan se oli ihan hyvä veto:paino tippu!

Mässyttelin iltaisin, en edes yrittäny liikkua...tai yritin pari ekaa päivää, mutta kun ei siitä tahtonut tulla mitään, niin annoin olla. Oon ollu kipeä joka puolelta ja karkin ansiosta sain hammassärkyäkin. Ja tympääntyneenä oon sitten pohdiskellu syntyjä syviä...

Lähinnä miettiny omien ruokailutottumusteni taustoja sieltä kotoa. Meillä syötiin perunaa ja jauhelihaa, perunaa ja hirvenlihaa, makaroonia ja jauhelihaa... Välipalana jogurttia, leipää, jogurttia, leipää ja jogurttia. Äiti jopa hiljattain, puoliksi vitsinä, mainitsi että ollaan juotu maitoakin pullosta viisi vuotiaksi eikä huolittu muuta ruokaa.

Ymmärränhän minä sen, että miksi näin on ollut! Onhan siinä ollut vanhemmilla puuhaa maatalossa. Aika ja rahat ollut tiukilla aina. Yksinkertaista perusruokaa ja hyvä niin. Voishan olla, että oltais syöty vain sitä makaroonia. Mutta joka tapauksessa esim. meillä oli salaattia hyvin harvoin. Sitä nyt tässä sitten aikuisiällä opetellaan syömään! Onneksi tuo sulho on taas tottunut monipuoliseen ruokavalioon pienestä pitäen ja syö kaikkia vihanneksia, juureksia, marjoja, hedelmiä ym. ihan ilman ennakkoluuloja.